Czasem nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak duże znaczenie dla uczniów ma otoczenie, w którym się znajdują. Wpływa nie tylko na ich zdrowie, ale także samopoczucie, umiejętność skupienia się, kontakt z innymi oraz efekty edukacji. Tym razem skupimy się na tym, jaki wpływ na uczniów mają szkolne meble.
Odpowiedni wybór mebli to kwestia zdrowia
Jeśli chodzi o ławki i krzesła, to podstawową kwestią jest ich prawidłowe dopasowanie do każdego ucznia. Zgodnie z przepisami, siedziska i blaty muszą znajdować się na odpowiedniej wysokości, która zależy od wzrostu ucznia. Meble powinny być także wyraźnie oznaczone.
Normy Ministerstwa Edukacji i Nauki w tej kwestii wyglądają następująco:
- 40 cm (wysokość blatu) / 21 cm (wysokość siedziska) / 80-95 cm (wzrost ucznia) / biały (kolor oznaczenia),
- 46 cm / 26 cm / 93-116 cm / pomarańczowy,
- 53 cm / 31 cm / 108-121 cm / fioletowy,
- 59 cm / 35 cm / 119-142 cm / żółty,
- 64 cm / 38 cm / 133-159 cm / czerwony,
- 71 cm / 43 cm / 146-177 cm / zielony,
- 76 cm / 46 cm / 159-188 cm / niebieski,
- 82 cm / 51 cm / 174-207 cm / brązowy.
Odpowiedni dobór mebli zapewnia uczniom wygodę, a co za tym idzie – chroni ich zdrowie. Młodzi ludzie spędzają w szkołach sporo czasu, głównie siedząc. To stwarza sposobność do wykształcenia się lub pogłębienia problemów z kręgosłupem. Może temu zapobiec m.in. właściwa pozycja przy biurku.
Ułożenie mebli ma znacznie
Samo ustawienie mebli również ma kolosalne znacznie. Odchodzi się już od tradycyjnego układu, w którym ławki są ustawione w rzędach, a przed nimi stoi biurko nauczyciela. Takie ułożenie potęguje układ hierarchiczny szkoły i jest nastawione raczej na formę wykładu lub wymianę myśli uczeń-nauczyciel, a nie kooperację.
W związku z tym, coraz popularniejsze staje się układanie szkolnych mebli na inne sposoby, nie tylko tymczasowo, ale na stałe. Jednym z nich jest okrąg, przy którym wszyscy zasiadają na równych prawach. Sprzyja to nie tylko przełamywaniu bariery pomiędzy nauczycielem i uczniami, ale także współpracy. W kole łatwiej nawiązuje się kontakt i wymiana myśli.
Podobna do tego jest podkówka. Wówczas uczniowie mogą swobodnie rozmawiać i kooperować, za to nauczyciel nadal zajmuje swoje wyróżnione miejsce. Warto wspomnieć również o wyspach, czyli rozrzuconych po klasie układach kilu biurek. Takie ułożenie sprzyja pracy w grupie, której efektami można później podzielić się z całą klasą.
Opracowanie artykułu przy współpracy z polskim producentem mebli szkolnych – firmą Supellex.