Jakie potrawy gotować dla niemowlaka?

obiad dla dziecka

Pierwszy etap rozszerzania diety niemowlaka polega na zapoznaniu dziecka z nowymi smakami oraz konsystencją pokarmów stałych. Podstawą diety nadal jest mleko mamy lub modyfikowane. Z czasem krok po kroku wprowadzamy dnia składające się z coraz większej ilości składników. Jeśli dziecko dobrze toleruje wprowadzane pokarmy stałe, można zacząć przygotowywać dla niego domowe obiady.

Jakie powinny być posiłki dla niemowlaka?

Pierwsze dania dla niemowlaka powinny składać się głównie z gotowanych warzyw. Podajemy je dziecku w formie papki lub przecieru albo pokrojone w paseczki, aby maluch mógł jeść samodzielnie rączką. W następnym kroku do diety wprowadzamy owoce. Już w pierwszych tygodniach do diety możemy wprowadzać także mięso, ryby, jaja, kasze i inne produkty zbożowe. Z tych składników łatwo przygotować smaczny i lekkostrawny obiad dla dziecka. Domowy obiad będzie na pewno bardziej wartościowy niż gotowy produkt ze słoiczka. Czy przygotowanie obiadku dla dziecka jest trudne?

Dobór odpowiednich składników

Gdy przygotowujemy obiad dla dziecka, kierujemy się takimi samymi zasadami jak w przypadku gotowania dla całej rodziny. Dania powinny być przede wszystkim dobrze zbilansowane i pożywne. Aby posiłki były pełnowartościowe, powinny zawierać oprócz warzyw i owoców także inne produkty bogate w białka, tłuszcze oraz węglowodany złożone. Brzmi dość poważnie, ale tak naprawdę chodzi o odpowiednie komponowanie produktów z różnych grup. Postarajmy się, by obiad zawierał warzywa, kaszę lub ziemniaki, mięso albo ryby, a także tłuszcze i odpowiednie przyprawy. Jeśli w skład dania dla niemowlaka będą wchodziły produkty z tych grup, otrzymamy dietę dobrze zbilansowaną i wartościową.

Gotowane, a nie smażone

Domowe obiadki dla dziecka powinny być przede wszystkim jak najbardziej naturalne. Nie stosujmy do przygotowywania dań gotowych półproduktów, takich jak kostki rosołowe, czy dania w proszku, zawierające konserwanty i glutaminian sodu. Produkty, z których gotujemy obiad, powinny być świeże, ewentualnie mrożone. Można także wykorzystywać domowe przetwory. Nie zaleca się smażenia mięsa oraz ryb. Najzdrowszą metodą obróbki jest gotowanie na parze, ewentualnie w wodzie. Potrawy przygotowywane na parze zachowują najwięcej wartościowych składników.

Czym doprawiać domowe dania?

Kwestia unikania w diecie niemowlaka produktów doprawionych solą i cukrem jest niezwykle ważna, dlatego warto o niej przypominać jak najczęściej. Zarówno sól, jak i cukier nie dają dziecku żadnych korzyści, mogą być za to szkodliwe dla zdrowia dziecka. Dodatkowo powodują przyzwyczajenie to tych smaków oraz kształtują niewłaściwe preferencje żywieniowe dziecka. Jeżeli wydaje nam się, że potrawy są mało urozmaicone, możemy dodać zioła. Do tych zalecanych już dla najmłodszych dzieci należą między innymi koperek, pietruszka, kminek.

Warto dodać dobry tłuszcz

Cennym dodatkiem do potraw są dobre tłuszcze. Zaleca się używanie tłuszczy nienasyconych, tłoczonych na zimno oraz nierafinowanych, np. nierafinowany i tłoczony na zimno olej rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek. Można używać także masła wysokiej jakości.

Obiad dla dziecka, czy dla całej rodziny?

Gotowanie obiadu tylko dla dziecka wymaga sporo czasu. Warto przygotowywać obiad jednocześnie dla dziecka i pozostałych członków rodziny. Jak to zrobić dobrze? Wystarczy odpowiednio zaplanować pracę. Część potraw można ugotować bez dodawania soli i cukru, a następnie odłożyć porcję dla dziecka. Mięso lub ryby ugotowane na parze zaleca się także dorosłym, skorzysta więc cała rodzina. Wystarczy inaczej je doprawić lub dodać np. podsmażoną cebulkę i czosnek. Im starsze będzie dziecko, tym więcej dań będzie można przygotowywać od razu dla wszystkich.

Jak podać obiad dla dziecka?

Warto wspomnieć o tym, jak podawać obiad maluchowi. Atrakcyjnie podany posiłek staje się bardziej smaczny. Jemy przecież oczami. Posiłki dla dziecka także powinny zachęcać malucha do jedzenia. Świeże potrawy, podane na ładnym talerzyku lub w kolorowej miseczce, zachęcą do poznawania nowych smaków, co jest bardzo istotne w czasie rozszerzania diety dziecka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here